Page 5 - DECEMBER-2016
P. 5
Worthington Challenge 2016
Af: Claus Røjkjær. Kampvognskommandør 2/I JDR
I uge 38 og 39 deltog to kampvognsbesætnin- ske program for at holde formen vedlige. Efter
ger fra Jyske Dragonregiment i Worthington Cal- endt uddannelse blev aftenerne brugt på socialt
lenge i det østlige Canada. Konkurrencen blev samvær med konkurrenterne. På basens lokale
afholdt på militærbasen Gagetown og omfatter pub stod den bl.a. på hot-wings og en enkelt
både infanterikampkøretøjer, opklaringskøretø- kold fadøl. Stemningen var sat op til pral og især
jer og kampvogne. Danmark deltog for andet år fransk-canadierne mente at de uden sammenlig-
i træk i kampvognskonkurrencen. Inden afrej- ning var de bedste. Det førte selvfølgelig til læn-
sen fra Danmark havde de to vinderbesætninger gerevarende diskussioner, men det endte som
fra Nordic Tank Challenge 2016 og Danish Tank det var tiltænkt, med gode erfaringsudvekslinger
Challenge 2016 forberedt sig hjemmefra ved bl.a. og nye bekendtskaber.
at træne sammen i kampvognssimulator. Under Selve konkurrencen startede med en lodtræk-
konkurrence kæmpede besætningerne sammen ning. Her blev rækkefølgen til gennemførelse af
med de andre nationer som bl.a. omfattede USA, de enkelte discipliner afgjort. Efter lodtræknin-
Chile og Canada. Konkurrencen bød blandt andet gen blev disciplinerne gennemgået, og sikkerhe-
på skarpskydning med kampvogn, manøvrebane den til skydningen blev forevist. Enkelte discipli-
og vedligeholdelse, men også almindelige solda- ner havde været hemmeligholdt, og det var først
termæssige færdigheder indgik, såsom navigati- under gennemgangen, at besætningerne fik de
on og observation, geværskydning, materielken- sidste detaljer om hvordan konkurrencen skulle
ding, førstehjælp og forhindringsbane. gennemføres. Udfaldet af lodtrækningen betød,
Da det danske bidrag efter 18 timers rejse ende- at de danske besætninger skulle lægge ud med
lig landede i Fredricton blev vi budt velkommen disciplinen ”Driving and Maintenance” Den inde-
af Kaptajn Scott, som fungerede som forbindel- bar 3km terrænløb, kørsel på krævende manøv-
sesofficer under hele konkurrencen. Efter en hur- rebane, vejhjulsskift og førstehjælp. Alt sammen
tig orientering og kvittering for udlejningsbiler med løbende tid, hvor fejl ville give strafminut-
kørte vi den korte tur ud til basen i Gagetown, ter. På manøvrebanen som var plastret ind i tøn-
hvor vi var indkvarteret under hele konkurren- der, dæk og miner som alle skulle undviges, var
cen. Basen ligger i udkanten af en lille by, som der også forhindringer som skulle forceres. Dette
nærmest er smeltet sammen. Den er omringet stillede store krav til besætningens kommunika-
af sump og tætte skove, som udgør det meste tion og samarbejde. Udover selve manøvrebanen
af det store tilhørende øvelsesterræn. Dyreliv så- måtte de danske besætninger også kæmpe med
som bjørne og elge er helt almindelige at støde samtaleanlægget på den canadiske kampvogn,
på uden for hegnet. som gjorde forholdene ekstra svære. Det lykke-
Forud for selve konkurrencen var der arrangeret des (trods nedbrud på samtaleanlægget) for be-
en uge med uddannelse. Det drejede sig primært sætningerne at gennemføre uden strafpoint og
om omskoling til den canadiske Leopard 2A4, i en rigtig god tid, der bliver den bedste af alle.
som modsat de danske Leopard 2A5DK kamp- Der var endda ros til kørerne fra de canadiske
vogne har et hydraulisk tårn. Canadierne råder dommere. Ligeledes var der gode ord med på ve-
blandt andet over tårn-trænere, som er en stan- jen for både vejhjulsskift og førstehjælp.
der, hvor et helt funktionsdueligt tårn er place- Dagen efter var disciplinerne ”All-Arms Call for
ret på. Dette medvirkede til at omskolingen var Fire” og ”Navigation & Observation”. Skydningen
hurtig og effektiv. Udover Leopard 2A4 stiftede med artilleri foregik i skydesimulator. Grundet
besætningerne også bekendtskab med Leopard misforståelse i forhold til tid og opgave nåede
2A4M og Leopard 2A6M, som også indgår i de den ene besætning ikke at afslutte hele skydnin-
Canadiske panserenheder. Udover uddannelse på gen og mistede dermed en del point. De mistede
kampvogne var besætningerne også igennem si- point blev heldigvis hentet ind igen, da det blev
mulatorskydninger med kampvogn, håndvåben- tid til ”Navigation & Observation”.
uddannelse, materielkending, orienteringslære
og forhindringsbane samt det obligatoriske fysi-
fortsættes...
Dragonen | 5