Page 6 - Dragonen_NOV_2020-WEB
P. 6

sikkerhedshjelmen ikke var til pynt, men - lige-  Der blev snakket meget om de kommende dage,
     som vores udleverede hjelm - rent faktisk havde  som skulle gå med at bestige et bjerg. Et rigtigt
     en funktion. Hvis man kom til at træde forkert  bjerg og ikke bare et "Himmelbjerg". Efter et for-
     eller greb fat i en sten, der rev sig løs, varslede  rygende måltid havde vores arrangører taget lidt
     man folk under sig, ved at råbe "STEN!" eller  legetøj i form  af pistol og compoundbue med,
     "STEIN!".                                   som man kunne prøve.
     Efter  klatremuren blev vi introduceret  for  reb-  Selvom vi havde hele aftenen foran os og baren
     broen. Vi har næsten alle prøvet at lave komman-  var åben, var folk gode til at gå tidligt i seng.
     dokravl via et reb på et eller andet tidspunkt i  Vi var brugte efter dagens strabadser, og mor-
     vores militære karriere, men denne gang var det  gendagen ville kræve meget energi.
     med noget lidt mere raffineret klatreudstyr. Vi fik
     til opgave at bygge en reb-bro over et vandløb  Nauders
     og få alle mand i gruppen over. En øvelse der  Efter en god nats søvn og en times buskørsel
     stillede lidt større krav til samarbejde i gruppen.  sydøst senere var vi ved foden af Nauders - bjer-
                                                 get vi skulle bestige. Planen var, at vi skulle gå
     Anden del af turnussen var en af de mindevær-  op til cirka 2200 meter og slå lejr. Her ville vi
     dige. Det udleverede program sagde ganske en-  så få den sidste undervisning i brug af det kla-
     kelt "Via Ferreta". Vi blev sat af lidt udenfor byen  treudstyr, som vi endnu ikke havde prøvet, intro
     ved foden af et mindre bjerg. Efter den obligator-  til sutur-sæt og brug af GPS.
     iske instruks i sikkerhedsudrustning befandt vi  Der var igen masser af muligheder for at beun-
     os ved startstedet. Som navnet forslog, havde det  dre naturen. Skoven, vandløb, fritgående køer og
     noget med jern at gøre. En enorm lang metal-  får gjorde det hele lidt mere idyllisk.
     wire med en diameter som en 2-krone var blotet  Vi blev lagt i posen tidligt om aftenen, idet vi skulle
     fast ind i klippevæggen. Denne gang var klippe-  fortsætte sidste stykke op til toppen kl.03.00.
     væggen betydelig større, og det handlede mere  Målet var at nå toppen inden solopgang. Al-
     om  enkeltmandspræstation. Hele 150  højdem-  lerede efter de første par hundrede meter kunne
     eter var der op til enden af  metal-wiren, som  det mærkes, at der ville være meget mere stign-
     snoede sig op langs væggen. I seletøjet var der  ing på bjerget, end hvad vi hidtil havde oplevet.
     to karabinhager i hver sin snor. Disse skulle til  Når man stod bagerst i flokken, kunne man se
     hver en tid være koblet fast til wiren, og de var  hvordan en slange af pandelamper snoede sig op
     vores eneste sikkerhed for, at vi ikke faldt ned.  ad bjergsiden. De forskellige grupper havde hver
     Så blev vi sendt af sted en efter en mod toppen.  sit tempo og var blevet mere spredt, efterhånden
     Målet var at få så mange som muligt op på top-  som vi kom længere op. Selvom vi var langt fra at
     pen, så der var ikke noget tidspres. For dem der  få højdesyge, kunne vi sagtens mærke, at vi nemt
     ikke havde højdeskræk, var der rig mulighed for  blev stakåndede.
     at dreje hovedet, holde en lille pause og nyde det  Efter at have gået et stykke vej kom vi rundt om et
     utrolig flotte østrigske landskab. Ikke lang efter  klippehjørne, og pludselig stod vi i sne. Nu kunne
     start vendte oddsene mod vores fordel. De grå  der ikke være langt til toppen. Vi var i god tid,
     truende skyer havde åbnet op, og det var beg-  så arrangørerne befalede et kort hvil, og der var
     yndt at regne. Det gjorde, at man måtte være  tid til at afprøve alt det undervisning, vi havde
     ekstra forsigtig med, hvor man satte sine fødder,  fået dagen forinden, i sne og klippe miljø. Vi blev
     og at man havde et godt greb. Efterhånden som  sendt af sted de sidste 100m  op, efterhånden
     folk fik koblet sig fra wiren oppe på toppen, var  som vi havde prøvet udstyret. Nu gik det for al-
     der ingen tvivl om, at det var hårdere, end man  vor opad, og til tider mindede det om Via Ferre-
     lige havde troet. Armene var trætte, og sveden  ta-ruten. Til sidst nåede vi toppen og fik taget
     rendte fra under hjelmen, men udmattelsen blev  vores triumferende billeder. Her stod vi i 3005m
     overskygget af tilfredsstillelse og glæden  ved  højde, omgivet af bjerge af samme højder. Alle
     at gennemføre. Især hos dem med højdeskræk,  med toppen dækket af sne og med solopgangen
     som ikke havde kigget ned, før de nåede toppen.  kun få minutter væk. Det mindede mest af alt om
     De havde alle overgået sig selv. Turen nedad var  noget, man kunne finde på et postkort.
     mere barmhjertig og gik ad en lille sti.
     Tilbage ved hotellet gjorde vi klar til aftensmad.