Page 5 - APRIL-2016
P. 5
i AUG 2015 har kørt 7 bus ture til Østrig af hver
en ugens varighed, med Personel fra Hæren som
har været på anden militær træning. Hvad angår
blokvogntransport, er det ikke blevet til de lange
landevejstransporter siden vi havde kampvogne
på Balkan. Det skyldes afstandene til missions-
områderne, de sidste 10- 15 år hvor materiellet STPDEL har siden 2005 været godkendt som
er blevet sejlet eller fløjet ud. STDEL håber den uddannelsessted for Godschauffører og har i
større aktivitet med øvelser rundt om i Europa samarbejde med uddannelsescenter Holstebro
med tunge køretøjer, fremover vil give nogle uddannet i alt 27 af STPDEL nuværende og tidli-
spændende opgaver for delingen. gere medarbejder til faglært godschauffør. Sam-
arbejdet mellem STPDEL og Uddannelsescenter
Holstebro har udviklet sig til at alle deres elever
på Godschauffør linjen, besøger STPDEL for at se
hvordan vi administrerer alle vores SÆRTRANS-
PORTER, samt surring m.m. af tung materiel på
vores blokvogne.
STPDEL med kampvogne i Doboy, Bosnien
STPDEL fik efter en langvarig sagsbehandling i
2012 tilladelse til at køre 100 KM/T på de tyske
motorveje med vores bus svær MAN Lion Coach
og siden 2014 har vi også haft denne tilladelse til
de danske motorveje. Ændring af hastigheden fra
80 til 100 KM/T, har forkortet køretiden fra f. eks
Aalborg til København med ca. 1 time.
STPDEL bus svær Lion Coach er 4 stjernet med
fly sæde + Køkken + Toilet og Dvd. Der ser-
ves kaffe i busserne til vores passager, som også STPDEL er pt. involveret i undersøgelser med
har mulighed for at se diverse undervisningsfilm henblik på at få anskaffet blokvogne til det frem-
under transporten. tidige behov i den svære transportgruppe i LOG-
Vi har også i mange år været fast transportør af KMP. Man har ønsket disse skal være beskyttet og
de 2 musikkorps i Jylland, henholdsvis Prinsens terrængående, hvilket giver en stor udfordring,
musikkorps i Skive, samt Slesvigske musikkorps hvis de også skal anvendes til transport på det
i Haderslev. danske vejnet.
Hvad angår SÆRTRANSPORT, har STPDEL en
Ledsagervogn Den anvendes, når vi gennemfø-
rer tunge eller omfangsrige transporter, som f.
eks kampvogn leopard 2 A5 i INTOPS udgave,
eller Kalmar Topløfter. Ledsagervognen er en
noget anderledes farve (GUL), end normale mili-
tære køretøjer, men det er grundet lovgivningen.
For at kunne honorere de fysiske krav har vi 2
gange om ugen fysisk træning, hvor der trænes
både Core - og kredsløbs træning. Gennemsnits-
alderen ved STPDEL er lidt over 52 år, men er
dog faldet med ½ år her i AUG 2015, hvor OKS-1
Mads Bjørnskov Sørensen på 28 år er tilgået ST-
PDEL fra 1. FSKMP.
Dragonen | 5