Page 5 - APRIL-2016
P. 5

i AUG 2015 har kørt 7 bus ture til Østrig af hver
     en ugens varighed, med Personel fra Hæren som
     har været på anden militær træning. Hvad angår
     blokvogntransport, er det ikke blevet til de lange
     landevejstransporter siden vi havde kampvogne
     på Balkan. Det skyldes afstandene til missions-
     områderne, de sidste 10- 15 år hvor materiellet  STPDEL har siden 2005 været godkendt som
     er blevet sejlet eller fløjet ud. STDEL håber den  uddannelsessted  for  Godschauffører og har i
     større aktivitet med øvelser rundt om i Europa  samarbejde med uddannelsescenter  Holstebro
     med  tunge køretøjer,  fremover  vil give nogle  uddannet i alt 27 af STPDEL nuværende og tidli-
     spændende opgaver for delingen.             gere medarbejder til faglært godschauffør. Sam-
                                                 arbejdet mellem STPDEL og Uddannelsescenter
                                                 Holstebro har udviklet sig til at alle deres elever
                                                 på Godschauffør linjen, besøger STPDEL for at se
                                                 hvordan vi administrerer alle vores SÆRTRANS-
                                                 PORTER, samt surring m.m. af tung materiel på
                                                 vores blokvogne.





     STPDEL med kampvogne i Doboy, Bosnien
     STPDEL fik efter en langvarig sagsbehandling i
     2012 tilladelse til at køre 100 KM/T på de tyske
     motorveje med vores bus svær MAN Lion Coach
     og siden 2014 har vi også haft denne tilladelse til
     de danske motorveje. Ændring af hastigheden fra
     80 til 100 KM/T, har forkortet køretiden fra f. eks
     Aalborg til København med ca. 1 time.
     STPDEL bus svær Lion Coach er 4 stjernet med
     fly sæde + Køkken + Toilet og Dvd.         Der ser-
     ves kaffe i busserne til vores passager, som også  STPDEL er  pt.  involveret i undersøgelser med
     har mulighed for at se diverse undervisningsfilm  henblik på at få anskaffet blokvogne til det frem-
     under transporten.                          tidige behov i den svære transportgruppe i LOG-
     Vi har også i mange år været fast transportør af  KMP. Man har ønsket disse skal være beskyttet og
     de 2 musikkorps i Jylland, henholdsvis Prinsens  terrængående, hvilket giver en stor udfordring,
     musikkorps i Skive, samt Slesvigske musikkorps  hvis de også skal anvendes til transport på det
     i Haderslev.                                danske vejnet.
     Hvad angår SÆRTRANSPORT, har STPDEL en
     Ledsagervogn Den anvendes, når vi gennemfø-
     rer tunge eller omfangsrige transporter, som f.
     eks kampvogn leopard 2  A5  i INTOPS udgave,
     eller Kalmar Topløfter. Ledsagervognen er en
     noget anderledes farve (GUL), end normale mili-
     tære køretøjer, men det er grundet lovgivningen.
     For at kunne honorere de fysiske krav har vi 2
     gange om ugen fysisk træning, hvor der trænes
     både Core - og kredsløbs træning. Gennemsnits-
     alderen ved STPDEL er lidt over 52 år, men er
     dog faldet med ½ år her i AUG 2015, hvor OKS-1
     Mads Bjørnskov Sørensen på 28 år er tilgået ST-
     PDEL fra 1. FSKMP.



                                                                                  Dragonen | 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10